روانشناسی تربیتی
آرش آخش؛ عسکر آتش افروز؛ منیجه شهنی ییلاق؛ مرتضی امیدیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تحلیل چندسطحی رابطه ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالش-انگیزی کلاس، کیفیت تدریس معلم و مهارتهای مطالعه ریاضی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان پایه نهم بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و به صورت تحلیل چندسطحی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه نهم پسر و دختر دوره متوسطه اول شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، نمونهای 1000 نفری (500 پسر و 500 دختر) به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه ارزیابی کلاس گارتنر، مقیاس ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی جنتری و اسپرینگر، مقیاس کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران، مقیاس مهارتهای مطالعه ریاضی هوپر و نمرات نوبت اول درس ریاضی دانش-آموزان استفاده شد. دادهها به کمک مدلسازی خطی سلسلهمراتبی (HLM) تحلیل شد. نتایج تحلیل چندسطحی نشان داد متغیرهای سطح 1 (مهارتهای مطالعه ریاضی) و سطح 2 (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) به طور مثبت و معنیدار، پیشبین عملکرد ریاضی بودند. تعامل متغیرهای سطح 2 با شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. تفاوت عملکرد ریاضی در بین کلاسها و تفاوت کلاسها از لحاظ شیب مهارتهای مطالعه ریاضی و عملکرد ریاضی معنیدار بود. بر اساس تحلیل چندسطحی در این پژوهش میتوان نتیجه گرفت توجه به ارتقاء مهارتهای مطالعه ریاضی دانشآموزان و متغیرهای کلاسی (میانگین مهارتهای مطالعه ریاضی کلاس، ادراک مهارتهای تشخیصی معلم، سطح چالشانگیزی کلاس و کیفیت تدریس معلم) منجر به بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان و نگرش مثبت آنها نسبت به این درس خواهد شد.
علی رحیمی قلعه عبدشاهی؛ مرتضی امیدیان؛ حمید فرهادی راد
چکیده
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل ...
بیشتر
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل زمینهساز، عوامل فرایندی و پیامدهای بلوغ جنسی افراد و تأثیر این عوامل بر روی تجارب زیستة افراد از بلوغ جنسی بود، روش «نظریة داده بنیاد» برای تحقق این هدف انتخاب شد. جامعة پژوهش حاضر شامل پسران متولد سالهای 1999تا 2003 شهرستان دزفول بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری، 18 نفر بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. از روش مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها بهره برده شد. پس از انجام مصاحبهها فرآیند کدگذاری و تحلیل در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش 20 مقولة اصلی و 50 مقولة فرعی را مشخص ساخت که در شش بلوک به هم مرتبط در کنار هم قرار گرفته و الگوی پارادایمی را تشکیل دادند. مقولاتی از قبیل: فقدان و یا نقص در آموزش، ضعف دانش جنسی، عوامل اجتماعی، خانواده، عوامل اقتصادی، عوامل تکنولوژیکی و تجارب جنسی خاص از مهمترین تعیین کنندههای تجربة زیستة نوجوانان از بلوغ جنسی میباشد.
مرتضی امیدیان؛ شادی احمدی؛ سمانه اسعدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمون بهداشت روانی، پرسشنامه ذهن آگاهی و خلاقیت استفاده شد و بهعلاوه معدل کل تا ترم آخر دانشجویان بهعنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از توزیع پرسشنامهها و گردآوری اطلاعات موردنیاز به کمک نرمافزار SPSS و AMOS به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد که مدل طراحی شده از برازش خوبی برخوردار بود و رابطه ذهن آگاهی، خلاقیت با بهزیستی روانشناختی معنیدار بود ولی رابطه مستقیم عملکرد تحصیلی با مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. همچنین رابطه غیرمستقیم خلاقیت و ذهن آگاهی به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار بود؛ اما رابطه غیرمستقیم عملکرد به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. نتایج با توجه به پژوهشها و دیدگاههای نظری مورد بحث قرارگرفت.